Com s'ha fet?

En primer lloc, vam decidir el tema del projecte: la musicoteràpia en els infants amb TEA. Per elaborar el treball  s’ha realitzat una recerca bibliogràfica per tal d’adquirir els coneixements teòrics necessaris per entendre què és el TEA i els fonaments de la musicoteràpia com a suport a les demés teràpies. A més,  vam ampliar els nostres coneixements  mitjançant entrevistes i reunions amb terapeutes, personals docents, responsables municipals, enquestes als/les docents dels centres educatius i un seguiment al taller de musicoteràpia. Per últim, es va construir un  disseny d’un aula CIL adaptada a les necessitats dels joves amb TEA basada en les mesures d’aules del nostre centre.

 

Metodologia

El treball ha estat realitzat en 4 etapes. En la primera etapa s’ha realitzat una recerca bibliogràfica, imprescindible per tal d’adquirir els coneixements teòrics necessaris per entendre què és el TEA i els fonaments de la musicoteràpia com a suport a les demés teràpies. La segona etapa es va centrar en l´adquisició de coneixements no bibliogràfics, mitjançant entrevistes i reunions amb terapeutes, personals docents, responsables municipals... A més, una tercera etapa que inclou enquestes als/les docents, i assistència al taller de musicoteràpia impartit a la Lírica de Silla. Per últim, la quarta etapa consta del disseny d’un aula CIL adaptada a les necessitats dels joves amb TEA.

Per tal de dur a terme la recerca es va realitzar una planificació de les activitats (revisions bibliogràfiques, programació de les visites, realització d’enquestes, entrevistes...) i un calendari de les sessions de treball per tal de revisar i posar en comú les tasques realitzades. Es va establir una reunió setmanal fora de l’horari lectiu i una hora en horari lectiu, dijous de 13:00 a 14:00 h amb la nostra tutora del treball. A més, vam assistir als tallers de musicoteràpia d'un a dos dies a la setmana.

 

Bibliografia

·ARASAAC Centro Aragonés de Referencia para la Equidad y la Innovación. [en línea]. (Accessible en : https://arasaac.org/

· Autism Resource & Community, (2022) “Reconocer los Signos y Síntomas del Autismo”. [en línia ] Disponible en: https://blog.stageslearning.com/blog/reconocer-los-signos-y-sintomas-del-autismo [consulta 9 desembre de 2021]

· Bretones, A. , Calvo, R. ( 2018 ). “Factors de risc del Trastorn de l'Espectre Autista”. [en línia] Disponible en: https://www.clinicbarcelona.org/ca/asistencia/malalties/trastorn-de-lespectre-autista/factors-de-risc. [consulta 27 de desembre de 2021]

· Comunitat Valenciana (2022 ). RESOLUCIÓ de 7 de març de 2022, del conseller d’Educació, Cultura i Esport, per la qual es creen unitats específiques en centres ordinaris de titularitat de la Generalitat Valenciana que imparteixen Educació Infantil, Educació Primària i Educació Secundària Obligatòria a partir del curs 2022-2023. DOGV 9294 /09.03.2022

· Comunitat Valenciana (2022). RESOLUCIÓ de 20 de juliol de 2022, del secretari autonòmic d’Educació i Formació Professional, per la qual es dicten instruccions per a l’organització i el funcionament de les unitats específiques ubicades en centres docents ordinaris sostinguts amb fons públics per al curs 2022- 2023. DOGV Num. 9391 / 26.07.2022

· Comunitat Valenciana (2018) DECRET 104/2018, de 27 de juliol, del Consell, pel qual es desenvlupen els principis d’equitat i d’inclusió en el sistema educatiu valencià.

· Comunitat Valenciana (2021) RESOLUCIÓ de 23 de desembre de 2021, de la directora general d’inclusió Educativa, per la qual es dicten instruccions per a la detecció i la identificació de les necessitats específiques de suport educatiu i les necessitats de compensació de desigualtats.

· Control de la motricidad fina: MedlinePlus enciclopedia médica [en línea],. MedlinePlus - Health Information from the National Library of Medicine. [Consultado el 10 de octubre de 2022]. Disponible en: https://medlineplus.gov/spanish/ency/article/002364.htm

· De Diego, Y. ,Salgado , JM. ( 2019). “ La detección precoz en los trastornos del espectro autista”. Medicina Clínica, Volume 152, Pages 307-309.

· Delgado J. (2016). “Musicoterapia para tratar el autismo infantil. La música y el espectro autista”. Disponible en: https://www.etapainfantil.com/musicoterapia-tratar-autismo [consulta 7 de abril de 2022]

· Delgado J. ( 2015) .”La música y el espectro autista”. PERTANIKA Journal of Social Sciences & Humanities . Disponible en : http://www.pertanika.upm.edu.my/pjssh/introduction [consulta 7 de abril de 2022]

· EUROPA PRESS, (2019). “Los datos del autismo en España “. Disponible en: https://www.infosalus.com/asistencia/noticia-datos-autismo-espana-20191129142534.htm [consultat en 30 de gener de 2022]

· Fabrice Vernet, Jean. ( 2022 ). “Los cinco modelos de la musicoterapia que han resistido la prueba del tiempo” [en línea], . Disponible en: https://www.nus.agency/blog/cinco-metodos-internacionales-musicoterapia

· García, C. (2019). “Les reines del camuflatge: nenes amb Trastorn de l'Espectre de l'Autisme (TEA)” [en línia]. Disponible en: http://faros.hsjdbcn.org/ [consulta 15 de desembre de 2021]

· Hervás A., Rueda I ( 2018 ).” Alteraciones de conducta en los trastornos del espectro”. Revista Neurologia. 66, 31-38.

· Trastorn de l’Espectre de l'Autisme. Hospital Sant Joan de Dèu, Barcelona ( 2021 ).. [en línia ] Disponible en : https://www.sjdhospitalbarcelona.org/ca/patologies-tractaments/trastorns-lespectre-autista-tea [consulta 26 novembre de 2021].

· Málaga, I., Blanco, R., Hedrera, A., Álvarez, N., Oreña, VA., Baeza., M.,(2019). “Prevalencia de los Trastornos del Espectro Autista en niños en Estados Unidos, Europa y España: coincidencias y discrepancias”. Medicina ( Buenos Aires ). ( Supl:1 )Vol. 79 4-9.

· Posar, A., Visconti, P. (2017). “Actualización en los trastornos del espectro del autismo”. Revista de Toxicomanías, 80, 3-13. Disponible en: https://www.cat-barcelona.com/uploads/rets/RET_80_trastornos_del_autismo.pdf [consulta 13 de gener 2022]

· Robertson, C., Baron, S. ( 2017 )“ Sensory perception in autism”. National Revista Neurosciencia ,18, 671–684

· Trastorn de l’Espectre de l'Autisme. Hospital Sant Joan de Dèu, Barcelona ( 2021 ).. [en línia ] Disponible en : https://www.sjdhospitalbarcelona.org/ca/patologies-tractaments/trastorns-lespectre-autista-tea [consulta 26 novembre de 2021].

· Trastornos del espectro autista (TEA) | NCBDDD | CDC [en línea]. Centers for Disease Control and Prevention. [Consultado el 26 de novembre de 2021]. Disponible en: https://www.cdc.gov/ncbddd/spanish/autism

· Tratamiento con medicamentos para el autismo. Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development (2019). Disponible en: https://espanol.nichd.nih.gov/salud/temas/autism/informacion/medicamentos [consultat 20 de febrer de 2022

· Vives, J., Ruiz, P., García, A . ( 2022 ). “La integración sensorial y su importancia en el aprendizaje de los niños con trastorno de espectro autista”. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional [online]. 2022, v. 30 [Accedido 13 Junio 2022] , e2988. Disponible en: <https://doi.org/10.1590/2526-8910.ctoAR22662988>.

· Yáñez, C., Maira, P., Elgueta, C., Brito, M., Crockett, MA., Troncoso, L., López, C., & Troncoso, M. (2021). “Estimación de la prevalencia de trastorno del Espectro Autista en población urbana chilena”. Andes pediatrica, 92(4), 519-525.

 

Conclusions

Com a conclusió final del treball, gràcies als resultats del seguiment dels infants que participaren en el taller de musicoteràpia de l'Agrupació musical "La Lírica" de Silla, podem afirmar que aquest és un tractament que ajuda a millorar diversos aspectes com el coneixement que té l’usuari de si mateix, els vincles del seu entorn i el control de les seues emocions i comportaments derivats del TEA, que resulta en una millora de la qualitat de vida de l’usuari.

El seguiment ens va servir com a primer contacte de l’estudi del trastorn, i gràcies a aquest i a les diverses entrevistes realitzades, ens vam adonar que el nombre de xiquets i xiquetes que presenten TEA a Silla és molt elevat; i per aquest motiu, existeix molta necessitat d’implantar un aula CIL a un centre de secundària al nostre municipi per garantir la continuïtat dels infants, ja que la més propera es troba a Paiporta, concretament a l’IES Andreu Alfaro; i els alumnes amb TEA tenen molta dificultat per aconseguir una plaça en aules d'aquestes característiques.

També, a causa de les entrevistes realitzades, vam observar que existeix un desconeixement del TEA tant per part dels docents com en la societat, i que, a més, molts dels docents (sobretot els que treballen a centres d’educació secundària) no tenen els coneixements bàsics per tractar amb aquest tipus d’alumnes i, per descomptat, tampoc sabrien identificar la síndrome.

A més, després de les visites als diferents centres que disposen d'unitats específiques CIL, ens hem adonat que l'aplicació pràctica del marc legal que empara els infants amb TEA al sistema educatiu no respon a les necessitats de l'alumnat de forma total; malgrat els avanços en inclusió dels últims anys. Les principals diferències entre allò que declaren el decret 104/2018 i L'ordre 20/2019 i la realitat als centres educatius són clares: la falta de recursos a les aules dels centres (destacant les unitats específiques CIL d'educació infantil i primària) la falta de professorat especialitzat en plantilla (com pot ser una segona Pedagoga terapèutica) o la formació del professorat a l'hora de dur a terme la inclusió als alumnes del nivell 4 pel que fa a les adaptacions necessàries.

Per últim, cal destacar que el Trastorn de l’Espectre Autista és un tema molt innovador i profund i que, encara que s’ha aconseguit complir l’objectiu del treball, hi ha molta informació per continuar amb la investigación o, inclús, per fer altre treball similar.

 

Videos Musicoteràpia:

https://youtube.com/shorts/7xQna3zYInY?feature=share

https://youtu.be/aKOMDYegZpk